Acquisitie wordt verdeeld in twee categorieën: warme en koude acquisitie. Warme acquisitie betekent dat je je diensten aanbiedt aan mensen die je kent. Koude acquisitie houdt in dat je potentiële klanten benadert, zonder dat zij jou eerder hebben gezien of gesproken. Jullie zijn dus onbekenden van elkaar op het moment dat jij jouw diensten aanbiedt.
In de meeste gevallen acquireer je warm. Je hebt het laatste jaar voor een bedrijf een nieuwjaarskaart vormgegeven en je ontwerpt ook de rest van de huisstijl. Daarom bel je in oktober je contactpersoon op of het al tijd is voor een ontwerp voor de volgende nieuwjaarskaart. Je krijgt als antwoord:”Natuurlijk, doe maar een voorstel”.
In sommige gevallen is koude acquisitie onvermijdelijk. Als geen enkele van je klanten op het moment je iets te bieden heeft, moet je op zoek naar nieuwe klanten. ‘Koud bellen’ of verkoopbrieven sturen hoeft geen noodsprong te zijn. Stel dat je bijvoorbeeld een nieuwe dienst hebt ontwikkeld; je wilt bijvoorbeeld assertiviteitstrainingen aanbieden. Dan selecteer je uit de telefoongids de opleidingscentra voor volwassenen bij jou in de buurt, de je vervolgens een mailing stuurt.
Voor- en nadelen van warme acquisitie
Voordelen:
- Leidt sneller tot een opdracht
- Betere samenwerking
- Vaak dezelfde opdrachten
Nadelen:
- Het contact moet onderhouden worden
- Soms ben je uitgekeken op een klant en moet je tactvol ‘nee’ zeggen
Voor- en nadelen van koude acquisitie
Voordelen:
- Je breid je netwerk makkelijk uit
- Makkelijk opdrachten binnenhalen wanneer de markt klein is
Nadelen:
- Moeilijk inschatten waar een werkgever behoefte aan heeft
- Kost meer tijd om een opdracht binnen te halen
- Veel tijd in je nieuwe contact steken om er een opdracht uit te halen