Als ondernemer zijn er veel dingen die bij het ondernemen van je bedrijf komt kijken. Denk dan aan een ondernemersplan opstellen, ideeën ontwikkelen, verdiepen in consumentengedrag, business partners zoeken en er zijn nog veel meer taken die je als ondernemer moet uitvoeren. Een taak die meeste ondernemers niet heel leuk vinden is de administratie. Je administratie is toch echt wel een heel belangrijk onderdeel van je bedrijf. In dit artikel gaan we je uitleggen waarom je administratie zo belangrijk is.
Basis van je bedrijf
Je administratie vormt een goede basis voor een goede bedrijfsvoering. Ook geeft administratie een duidelijke inzicht in je kosten, omzet en winst. Een goede administratie beantwoord vragen zoals hoeveel klanten je nu hebt, hoeveel facturen je nog moet betalen, hoeveel omzet je de afgelopen periode hebt gedraaid en ga zo maar door. Je bedrijf is dus vrijwel financieel stuurloos als je geen goede administratie hebt. Je kan gemakkelijk je administratie laten doen door een accountant, zoek je bijvoorbeeld een accountant in de omgeving Breda? Doomen & Quist is dan een aangeraden bedrijf. Zo is er in iedere omgeving wel een bedrijf waar je terecht kan voor een goede accountant die de administratie voor je bedrijf kan doen.
Belastingcontrole
Je administratie goed bijhouden, kan ook veel problemen voorkomen. Bij een controle van de belastingdienst moet je een volledige administratie kunnen overleggen. Als je dit niet kan doen, dan kan de belastingdienst je administratie verwerpen en zelf een schatting maken van je kosten, omzet en winst. Als je het dan niet met deze schatting eens bent moet je kunnen bewijzen dat deze schatting niet klopt. Dit is erg lastig om te doen dus het bespaart je veel gedoe door je administratie bij te houden. Facturen die op de verkeerde naam staan of dat er niet wordt voldaan aan de bewaartermijnen van de administratieve stukken zijn regelmatig voorkomende onvolkomenheden. Dit kunnen grote financiële gevolgen hebben. Het is dus erg belangrijk dat de administratie goed wordt gedaan.
Bespaart tijd
Je administratie bijhouden scheelt later veel tijd. Als je geen administratie bijhoudt en het is weer tijd voor de aangifte inkomstenbelasting of de periodieke aangifte omzetbelasting belasting, dan ben je daar best een tijdje mee bezig. Als je je administratie bijhoudt ben je hier veel sneller klaar meer, je hebt namelijk alle stukken al bij de hand.