Het vinden van een baan die bij jou past kan soms een flinke uitdaging zijn. Er zijn immers erg veel verschillende beroepen en ook als je hebt gestudeerd, kun je vaak nog veel kanten op. Voor het vinden van een baan moet je vaak aardig wat moeite doen. Het gebruikmaken van je netwerken en reageren op tal van vacatures in Groningen vallen hier onder. Toch kunnen sommige mensen nog steeds moeite ervaren met het vinden van de juiste baan. Gelukkig kun jij met de juiste tips toch aan een baan in de marketing komen. In deze tekst zullen wij jou helpen bij het vinden van een baan in de marketing, door de juiste tips te geven.
Ervaring opdoen tijdens studie
Als je al bent afgestudeerd is het hier misschien al te laat voor, maar voor studenten is dit zeker een waardevolle tip. Tijdens de studie kan het erg nuttig zijn om alvast ervaring op te doen in de marketing branche. Door stages te lopen of te werken bij marketingbedrijven kun jij deze ervaring op doen. Bedrijven vinden het vaak erg interessant als mensen, naast hun diploma, ook al ervaring hebben met het werken in de marketing sector. Door alvast ervaring op te doen en te werken in deze sector heb jij alvast een streepje voor op andere afgestudeerden. Bij het reageren op vacatures is de kans op een reactie dan een stuk groter.
Een netwerk opbouwen
Een ander belangrijk punt dat jouw kansen in de marketingwereld zal vergroten, is het hebben van netwerken. Door continu je ogen open te houden, kun jij contacten leggen met mensen die in de toekomst misschien veel waard kunnen zijn voor jou. Via apps zoals LinkedIn is het tegenwoordig erg eenvoudig om netwerken te maken. Iedereen die jij kent kun jij op dit platform toevoegen en een netwerk mee maken. De kans dat jij een geschikte stage zoekt wordt als student groter en na je studie kun je met de hulp van jouw netwerk misschien wel snel aan een baan komen in de marketing.
Maak een goed cv
Veel mensen onderschatten het belang van een goed cv. Zeker in de marketing, waarbij creativiteit en originaliteit van groot belang zijn. Met een goed en opvallend cv spring je er sneller uit tussen alle andere sollicitanten en vergroot je de kans op een sollicitatiegesprek. Zeker bij grote bedrijven, kan een goed cv het verschil maken. Een recruiter krijgt soms wel honderden cv’s binnen, waardoor er niet veel tijd is om deze allemaal goed te bekijken. Met een origineel, creatief en goed cv val jij op en word je er sneller uitgepikt.
Geef de hoop niet zomaar op
Wanneer je niet direct een nieuwe baan kunt vinden in de marketing, moet je niet direct de hoop opgeven. Vrijwel niemand komt bij de eerste sollicitatie gelijk aan een nieuwe baan. In de tijd dat jij op vacatures reageert en in afwachting bent van sollicitaties, is het belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen. Voorkom dat je bij de pakken gaat neerzitten, maar verdiep je verder in de marketingwereld. Door meer kennis op te doen kun jij jezelf verder ontwikkelen en zorg jij dat je continu op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in de marketing.