Ben jij de trotse eigenaar van een winkel in het centrum van de stad? Dan lopen hier waarschijnlijk een heleboel mensen langs, dus het is belangrijk dat je stopkracht creëert. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van visual merchandising. Je richt je etalage in op een manier die mensen aantrekt om je winkel binnen te gaan en presenteert je producten op een aantrekkelijke manier. Bovendien besteed je aandacht aan de verpakkingen van je producten en aan de papieren tasjes die je meegeeft aan de klant. Visual merchandising is dus een heel breed begrip waar je alle kanten mee op kunt. Ben je benieuwd hoe je als winkelier het maximale uit je visual merchandising kunt halen? In deze blog geven we je een aantal tips.
Besteed aandacht aan je etalage
Effectieve visual merchandising begint bij je etalage. Klanten moeten namelijk eerst je winkel binnenkomen om aankopen te kunnen doen. De etalage van je winkel wordt door veel klanten bekeken en heeft bovendien een grote invloed. Besteed dus aandacht aan je etalage en zorg voor de perfecte uitstraling. Je kunt bijvoorbeeld sfeer creëren door middel van LED verlichting. LED verlichting is verkrijgbaar in ontzettend veel vormen en kleuren en is dus perfect om sfeer en persoonlijkheid mee te creëren. Kies bijvoorbeeld voor LED verlichting in de kleur van je logo of creëer een zomerse gloed met warme oranje LED verlichting. Maak van je etalage een echte eyecatcher door het toevoegen van podia waarop je je producten kunt tentoonstellen. Leuke raamstickers en LED-licht strips maken je etalage helemaal af!
Wissel regelmatig en speel in op gebeurtenissen
Ook is het belangrijk om je etalage en je winkelpresentatie regelmatig te veranderen. Voor je klanten is het namelijk heel saai als dit lang hetzelfde blijft. Het voelt alsof er niks nieuws te ontdekken is in je winkel. Als je je presentatie af en toe verandert, geef je je klanten juist telkens iets nieuws om te ontdekken zonder dat je je assortiment hoeft te veranderen. Dit kan leiden tot meer verkopen. Ook is het een goed idee om in te spelen op bepaalde gebeurtenissen. Stem je presentaties bijvoorbeeld af op het seizoen of op bepaalde feestdagen. Door middel van displays die je kunt wisselen of posters kun je dit makkelijk doen. Stem de presentatie bijvoorbeeld af op de vestigingslocatie of op een feest zoals Kerstmis.
Creëer ruimte
Een andere tip is om ruimte te creëren rondom je displays. Als mensen haast niet kunnen bewegen van de drukte, worden ze geïrriteerd, zien ze de display niet en houden ze er geen positieve indruk aan over. Zorg er dus voor dat er voldoende ruimte is rondom je presentaties.