Een website is het visitekaartje van je onderneming, een goede website is dus een must voor elke onderneming. Echter is het ook erg belangrijk om gevonden te worden op internet. Een website alleen is niet genoeg, er moet ook nagedacht worden over de online marketing strategie. Hiervoor kun je een online marketingbureau inschakelen. Je doelgroep bevindt zich op internet en zijn op zoek naar specifieke diensten of specifieke informatie over producten. Door zoekwoordenmarketing in te zetten kun je hoger gaan scoren in Google. Op deze manier trek je meer gerichte bezoekers naar je website. Er valt winst te halen door in te spelen op het zoekgedrag van je doelgroep. Probeer je concurrenten hier ook altijd een stapje mee voor te blijven en blijf bezig met online marketing.
Onderdelen online marketing
Er zijn verschillende onderdelen waaronder online marketing ingedeeld kan worden. Voor elke branche of onderneming kan een andere aanpak nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken. Dit is ook geheel afhankelijk van de doelstelling van de onderneming. Online marketing kan opgesplitst worden in verschillende onderdelen:
- Zoekmachine marketing
- Online Advertising
- E-mail marketing
- Conversie Optimalisatie
- Social Media Marketing
Je kan wel stellen dat zo goed als alle online zoekopdrachten gaan via zoekmachines. In Nederland maakt het overgrote deel van de internetters gebruikt van de zoekmachine Google. Het is dus van groot belang voor (online) ondernemers om goed gevonden te worden in Google. Om goede posities te behalen in Google kan je zoekmachine martketing inzetten. Dit kan bestaan uit website optimalisatie en linkbuilding. Daarnaast is er de mogelijkheid voor online advertising, hierbij kun je denken aan Google Adwords, je betaalt hier per klik. Met Adwords ga je voor direct resultaat, bij website optimalisatie ga je aan de slag voor de langere termijn. Dit kost dan ook een aantal maanden voordat je resultaat gaat zien. Dit is natuurlijk maar een klein onderdeel van wat je kan doen om meer bezoekers naar je website te trekken. Er zijn ook advertentiemogelijkheden, e-mailmarketing en de inzet van social media, met name Facebook, is niet meer weg te denken uit elke online marketing strategie.