Het surfgedrag naar bepaalde merken of producten wordt beïnvloed door verschillende soorten reclamecampagnes. Uit onderzoek van SPOT en Mediabrands Marketing Sciences blijkt dat tv-reclame de grootste invloed heeft op het zoekgedrag van de consument.
Onderzoek:
Met deze uitkomsten wil men dus het zoekgedrag van potentiële klanten dat beïnvloed word door mediacampagnes in beeld brengen. Hiervoor werden 2.748 mensen gedurende de maanden september, oktober en november in 2012 geanalyseerd op hun surfgedrag nadat er 16 verschillende multimedia campagnes op hun gericht waren.
Daarna werden er nog enkele vragen gesteld aan de deelnemers over mediagebruik en productrelevantie.
Uit het onderzoek komt voort dat tv-reclame en online display veel invloed hebben op het zoekgedrag naar een merkt of product. Bij tv-reclame zorgt dit voor 2,9% bereik en bij de online display is dat 2,6%. Als er gekeken word naar retargeting dan wint online display het van de tv-reclame.
Volgens de onderzoekers verschilt de effectiviteit van campagnes wel per productcategorie. Maar in het onderzoek komt niet duidelijk naar voren waar hierbij het verschil ligt. Ook word er onderscheid gemaakt tussen vrouwen en mannen bij printcampagnes, het effect is bij vrouwen groter. Online display scoort het best bij de jongeren van 20 t/m 34 jaar.
Bent u opzoek naar een online marketingbureau Tilburg?