Iedereen maakt ze weleens mee, communicatiefouten. Of je nu op je werk bent, thuis zit of aan het sporten bent. Het kan altijd voorkomen dat men elkaar verkeerd begrijpt, op elk niveau.
Dit kan leiden tot vervelende situatie en gevolgen, achteraf word dan vastgesteld dat de oorzaak van het probleem vaak komt door een communicatiefout tussen de twee betrokkenen
Ook in het bedrijfsleven komen veel communicatiefouten voor, zelfs de grotere bekendere bedrijven maken grove fouten. Hieronder staan 2 voorbeelden van onderdelen waarbij er gewezen word op een communicatiefout.
Storing ING
Op woensdag 2 april hebben veel klanten niet kunnen pinnen om dat de ING werd getroffen door een grote storing bij de bank. Pas 2 uur nadat dit bekend was kwam er reactie vanuit ING en gaven ze toe dat er inderdaad iets mis was. Woordvoerder Harold Reusken biedt zijn excuses aan en geeft aan dat de communicatie in de toekomst sneller zal moeten gaan. Eerst werd er aangegeven dat er geen storing was om voor de ING alle feiten op een rij te kunnen zetten.
Miscommunicatie vliegveld
Op 11 februari was er een miscommunicatie op het vliegveld van Rotterdam vanwege het landen van een onverwachts sportvliegtuigje. De passagiers werd verteld dat er, door operationele problemen, slechts een half uurtje vertraging zou zijn. Maar het werden voor veel passagiers uren vertraging.
Dit kwam door het sportvliegtuig dat onverwachts geland was op het vliegveld waardoor andere vliegtuigen opvolgend niet hebben kunnen landen.
Persoonlijk
Natuurlijk kunt je als persoon zelf ook communicatiefouten maken, wanneer je sterker wilt worden in communicatie wil dit echter niet altijd zeggen dat je verkeerd communiceert. Je kunt je communicatievaardigheden wel sterker maken door het volgen van een communicatietraining. Hierdoor kun je als manager bijvoorbeeld efficiënter te werk gaan en zelfverzekerder overkomen.