De kwaliteit van onderlinge communicatie binnen organisaties bepaald vaak de kwaliteit van de organisatie zelf. Als mensen overstuur thuis zitten heeft dat vaak te maken met gedonder met collega’s of bazen. Slechte communicatie, problemen tussen team en gelazer binnen team leidt indirect tot transactiekosten die de organisatie benadelen.
Eventuele oplossingen die hiervoor geboden worden zijn communicatie-professionals, echter werken zij aan het imago aan de buitenkant van de organisatie. Bedrijfscultuur in deze dient juist sterk te zijn, maar organisatie-culturen zijn nauwelijks te veranderen.
Communicatie moet dus beter. Het Nationaal Onderzoek Verandermanagement heeft een aantal factoren onderzocht en suggesties gedaan om communicatie binnen organisaties te verbeteren.
- Het is belangrijk duidelijk te communiceren over de visie.
- De lijnorganisatie moet de boodschap over kunnen brengen.
- Organiseer en monitor het beleid en de acties, leer van elkaar.
- Resultaten van de organisatie en organisatie onderdelen moeten zichtbaar zijn, zorg voor feedback van klantsignalen.
- Maak tijd voor persoonlijke aandacht. Zorg dat je weet wat er bij de medewerker leeft.