Een boot verkopen is niet niks. Er staan een heleboel boten te koop, en het lijkt soms wel van geluk afhankelijk of je je boot zult verkopen. Toch kun je zelf ook invloed uitoefenen op een voorspoedige verkoop van je boot. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat de boot goed is onderhouden, er aantrekkelijk uitziet en een realistische vraagprijs heeft. Daarnaast zijn ook advertenties ontzettend belangrijk. Zowel online als op papier adverteren kan je zeker helpen bij een snelle verkoop van je boot. Maar dan moet je natuurlijk wel een goede advertentie hebben. Benieuwd hoe je de perfecte advertentie maakt voor het verkopen van jouw boot? In deze blog geven we je een aantal nuttige tips.
Goede foto’s
Goede foto’s zijn ontzettend belangrijk voor een aantrekkelijke advertentie. De potentiële verkoper heeft namelijk nog totaal geen beeld bij de boot, en vormt dit beeld op basis van de foto’s. Het moeten dus foto’s zijn die het beeld van de boot echt overbrengen. En dat lukt niet met een simpele oude telefoon. Het is dus het slimst om een goede camera te gebruiken bij het maken van de foto’s. Dit zorgt namelijk voor foto’s van goede kwaliteit waarbij de boot echt tot zijn recht komt. Daarnaast is het slim om de foto’s te nemen op een zonnige dag. Boten worden namelijk vaak geassocieerd met luxe en vakanties, en dat komt niet goed over op een grauwe foto met grijze wolken. Maak een paar mooie foto’s waar de boot over de gehele breedte op staat, een zeilende foto en wat interieurfoto’s. Interieurfoto’s kun je mooi maken met een groothoeklens. En kun je er niet goed bij? Zet de camera dan op een handdoek in een kastje ergens helemaal in de hoek van de ruimte. Gebruik de zelfontspanner en maak een paar prachtige foto’s. Zo zal jouw advertentie zeker opvallen tussen de andere advertenties met matige foto’s.
Omschrijving
Ook de omschrijving is een ontzettend belangrijk onderdeel van je advertentie. Besteed hier dan ook zeker wat tijd en aandacht aan. Je kunt er namelijk het beste voor zorgen dat mensen meteen enthousiast raken als ze de foto’s zien en de eerste zin van de omschrijving lezen. Als je de advertentie deelt op social media, is het slim om één aantrekkelijke foto en één enthousiasmerende omschrijving te gebruiken. Voor meer foto’s en informatie kunnen ze doorklikken naar je advertentie. De omschrijving van je advertentie is niet alleen belangrijk om te informeren en enthousiasmeren, maar ook om beter gevonden te worden door de zoekmachines. Neem dus altijd het type boot op in de titel en de eerste zin van je advertentie. Zo zullen de zoekmachines je advertentie eerder vinden.
Specificaties
Een tekst moet niet alleen maar enthousiasmeren, maar alle informatie over je boot moet ook worden weergegeven. Daarom is het verstandig om alle informatie te delen in je advertentie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het merk, het type, de conditie, het bouwjaar, de prijs, de lengte, de breedte en de diepgang.
Vertaling
Iets wat vaak wordt vergeten, is de vertaling. Vooral als er ook Belgen en Duitsers geïnteresseerd zijn in je boot, is een vertaling van je advertentie essentieel. Als je zelf goed bent in de talen, kun je de tekst gewoon zelf vertalen. En als je je advertentie niet zelf kunt vertalen, laat je dit natuurlijk gewoon door iemand anders doen!