Contentmarketing; een niet te stuiten opmars.
Twijfel je nog of content echt iets bijdraagt aan je website?
Of je er echt meer klanten mee trekt en vasthoudt?
Tijd om er wat statistieken bij te halen:
door content op maat vertrouwd 78% van de klanten je merk meer
contentmarketing kost 62% minder dan traditionele marketing en levert drie keer zoveel leads op
70% van de marketeers is van plan in 2017 meer content te creëren dan in 2016
80% van de consumenten geeft de voorkeur aan artikelen boven reclame als ze op zoek zijn naar informatie over een product of dienst
Met zulke statistieken zou elk bedrijf direct tot contentmarketing over moeten gaan. Een goed uitgevoerde contentmarketingstrategie kan leiden tot meer traffic naar je website, meer conversie en hogere search rankings in de zoekmachines.
Hoe content in 3 cruciale fasen het verschil maakt
Marketeers onderscheiden drie fasen in de zogeheten koopcyclus: bewustwording, overweging en aankoop. Om contentmarketing beter te begrijpen, moeten we kijken naar de rol ervan in deze cyclus.
1. Bewustwording – de koper gaat op zoek
De koper heeft iets nodig en moet zich ervan bewust worden dat er iets is dat in zijn behoefte voorziet. Hij gaat op zoek naar informatie op internet en vindt daar de sites die naar aanleiding van zijn zoekopdracht als eerste gevonden worden door Google. Hier speelt content een cruciale rol, want je website wordt pas goed gevonden als hij voldoet aan de SEO-eisen en voldoende relevante content bevat die bovendien regelmatig wordt ververst of aangevuld. Houd je website dus altijd up-to-date en schrijf regelmatig nieuwe blogs.
2. Overweging – kennis is macht
In de tweede fase gaat de klant dieper in op de mogelijkheden die er zijn. Bij het zoeken naar informatie op websites wil hij zo goed mogelijk worden geïnformeerd. Deel daarom zo veel mogelijk kennis op je website via artikelen, blogs en e-books. Kennisdeling zorgt voor kennisleiderschap: het geeft klanten vertrouwen in een bedrijf en haar producten. Informatie delen is een effectieve manier om klanten te trekken en aan je te binden.
3. Aankoop – het laatste zetje naar conversie
In de laatste fase neemt de klant een beslissing en gaat hij over tot aankoop. En juist nú kan er nog een hoop misgaan. Een goede landingspagina en een effectieve call-to-action (de link naar een potentiële aankoop of meer informatie) verschaft de klant duidelijkheid én geeft hem het gevoel dat hij zijn kans moet grijpen. En dat zorgt weer voor conversie.
De kracht van content is eindeloos. Hoe meer je deelt, hoe beter je vindbaar bent, hoe meer je klanten je vertrouwen en hoe eerder ze tot aankoop overgaan.
En dat is uiteindelijk je doel. Toch?