De laatste jaren heeft interactieve televisie steeds vaker een plaatsje in onze huiskamer ingenomen. Interactieve televisie is de opvolger van HD televisie. Om interactieve televisie te kijken wordt er een draadloos modem geleverd die een signaal doorstuurt naar de digitale ontvanger die bij het pakket hoort. Middels de internetverbinding wordt het televisiesignaal digitaal ontvangen. Dit geeft een betere beeldkwaliteit dan wanneer het signaal analoog wordt ontvangen. Het grote voordeel van interactieve televisie is dat je zelf kunt bepalen wanneer je een uitzending wilt bekijken. Bij sommige providers kun je al tot 10 dagen terug kijken.
Bij interactieve televisie kun je dus met en simpele klik op je afstandsbediening bepalen welk programma je wilt bekijken. Wil je iets terugkijken omdat je het hebt gemist is dat gemakkelijk te doen. Bovendien kun je ervoor kiezen om de reclame over te slaan. Direct verder kijken zonder gestoord te worden door reclames van producten die je toch niet gebruikt. Wil je wel graag een pauze, bijvoorbeeld om even een drankje in te schenken dan kun je de uitzending gewoon op pauze zetten. Kijk je gewoon weer verder als je klaar bent. Dat is een verschil met digitale televisie. Bij digitale televisie wordt er gebruik gemaakt vaneen vastgesteld aanbod.
Aanbieders
Tegenwoordig zijn er verschillende aanbieders van interactieve televisie. Je hebt natuurlijk Ziggo, KPN en UPC die al bekend zijn van hun televisie pakketten. Wil je interactieve televisie dan heb je ook een televisieabonnement van deze partijen nodig. Er zijn ook wat kleinere aanbieders op de markt zoals Telfort en Tele2. Bij al deze providers zit je rond de 60 Digitale zenders en rond de 15 HD zenders. Uitschieters hierbij zijn UPC met 70 digitale zenders, en Tele2 die maar 11 HD zenders biedt. Op het gebied van prijs zitten ze gemiddeld op 35 euro. Ziggo en KPN zijn de twee duurste, met respectievelijk €42,50 en €45. UPC is de goedkoopste met maar €24,20 voor een abonnement.
Verkopen
Ondanks dat interactieve televisie voordelen hebben, zijn in verhouding nog niet veel mensen overgestapt. Daarbij wordt er wel reclame gemaakt voor de producten, maar vaak valt deze niet heel erg op. Je kunt een pakket op verschillende manieren aanschaffen. Natuurlijk via de websites van de aanbieders, maar ook in de fysieke winkels. Telfort maakt hier gebruik van digital signage als attentievanger. Door een etalagescherm te gebruiken kunnen ze winkelend publiek naar de winkel halen. En in de winkel wordt digital signage gebruikt om interactieve televisie te demonstreren. Met een touchscreen welke als afstandsbediening voor de interactieve televisie fungeert kunnen klant en verkoper op een eenvoudige manier interactieve demo’s opvragen. Op dit moment wordt de uitzending direct onderbroken om direct op het scherm de juiste informatie te vertonen.